יום שבת, 20 ביולי 2019

מעברים


בעקבות המעבר שלי לקליניקה חדשה, והתגובות של הילדים שמגיעים לסביבה חדשה, חשבתי להקדיש בלוג זה לנושא של מעברים.

מעבר למקום מגורים חדש, למסגרת חינוכית חדשה, למורה חדשה, לחברים חדשים, ואפילו מעבר מפעילות לפעילות (כמו להפסיק משחק מחשב ולעבור לשבת עם כל המשפחה לארוחה, או ללכת לישון) הם אתגרים עבור ילדים והורים.

את שרון בן השש הכנתי לקראת המעבר לקליניקה החדשה. חששתי שהמעבר מהמקום שבו עבדתי ואותו הכיר ,יהיה מאתגר עבורו. לכן, במפגש האחרון במקום "הישן" הסברתי לו שבפעם הבאה נפגש במקום אחר.

כשהגיע לקליניקה החדשה הצגתי לו את המקום החדש, הסברתי לו איפה נמצאים האביזרים אליהם היה רגיל, היכן מונחים הצעצועים והמשחקים, איפה נשב לשחק ולצייר.
שרון הסתכל סביב ואמר: "אני אוהב את המקום הזה, אני רואה את כל הצעצועים".

הקלתי על שרון את המעבר למקום החדש ע"י הצגה והכרות עם הסביבה החדשה.


אז ריכזתי לכם כמה טיפים כדי להקל על המעברים השונים:

מעבר דירה

במעבר לדירה חדשה כדאי לבקר בדירה עם הילד לפני המעבר, להראות לו איפה יהיה החדר שלו, לתכנן אתו את סידור החדר, ואפילו לשתף אותו בסידור המשחקים והספרים שלו בחדר החדש.

בית ספר או גן חדש

במעבר לבית ספר או לגן חדש, כדאי להראות לילד איפה הגן/בית הספר, להכיר לו את הכתה בה ילמד, להפגש עם הגננת, המורה לפני תחילת שנת הלימודים (זה בדרך כלל קורה במקומות שונים בארץ ביוזמת בית הספר).

בין פעילויות

במעברים בין פעילויות (כמו להפסיק משחק ולעבור לעשות שיעורי בית):
  • הגדירו מראש בעזרת שעון או טיימר בסלולרי כמה זמן נשאר לילד לעסוק בפעילות אותה הוא מעוניין להמשיך. מדי פעם תזכירו לו/לה "נשארו לנו עוד 5 דקות לפני שאנחנו עוזבים את הבית של סבתא". או: "עוד 10 נידנודים בנדנדה והולכים הביתה", "עוד שני סיבובים במשחק והולכים לצחצח שיניים" וכו'.
  • הביאו אתכם חפץ/ צעצוע שהילד אוהב כדי שיהיה לו קל יותר לעבור מפעילות לפעילות (מכונית שתהיה אתו בדרך לאמבטיה, שם המכונית "תחנה" עד סיום הרחצה ותחזור אתו לחדר להמשך סדר היום לקראת שינה)
  • הסיחו את דעתו של הילד מהפעילות אותה הוא מתקשה לעזוב ואמרו: "בוא נראה איך את מגיעה למטבח בקפיצה על רגל אחת" וכו'.
  • וודאו שהילד יודע מהי הפעילות הבאה אותה הוא אמור לבצע. לילדים צעירים שמתקשים מאד במעברים כדאי להכין סדר יום עם תמונות שמתארות את מהלך היום שלהם. לדוגמא:  




לילדים שיודעים לקרוא- אפשר להכין לוח בו יהיה כתוב סדר היום שלהם:

לדוגמא: 

16.00-16.30: ארוחה קלה, צפיה בטלויזיה/ משחק בסלולרי 
16.30- 17.00: התארגנות לקראת חוג ג'ודו
17.00-18.00: חוג ג'ודו
18.00- 19.00: השלמת שיעורי בית
19.00-20.00: ארוחת ערב, מקלחת
20.00: למיטה ולילה טובה

לסיכום, מעברים הם מצבים מאתגרים למבוגרים ובעיקר לילדים. הכנת הילדים לקראת שינויים בשגרת חייהם יכולה לעזור לכם להקל על המעבר של ילדכם, כדי שיעבור בצורה "חלקה" ובקלות.