יום ראשון, 18 בספטמבר 2016

איך ללמד את הילד לא לאבד מחברות וקלמרים

גולן , תלמיד כתה ב' הגיע אלי לטיפול בריפוי בעיסוק בשל "קשיים בהתארגנות".
קשיים אלו הפריעו לו בעיקר בכל מה שנוגע לבית הספר - גולן סיפר לי למשל שהוא מתבלבל בין המחברות. פעם אפילו הכין שיעורים בעברית במחברת תורה, אבל המורה שלא ראתה את השיעורים במקומם, שלחה מכתב להוריו...
בכיתה, גולן הוא האחרון שמוציא את הספר או החוברת שהמורה מבקשת, בעוד שאר הילדים כבר עסוקים בלימוד.
אמא של גולן סיפרה שהילקוט שלו מבולגן וכבד, כי הוא סוחב הרבה דברים מיותרים לבית הספר מחשש שישכח משהו בבית. וזה בלי לדבר על הדברים שהוא שוכח בבית ספר.
מאיסוף כל הסימנים האלה הבנתי שלגולן יש קושי בהתארגנות.
הקושי בהתארגנות גורם לו לתסכול, לדימוי עצמי נמוך ולחוסר בטחון ביכולותיו.
תחושות אלו בעקבות קושי בהתארגנות הן נכונות לכלל הילדים, ומשמעותיות הרבה יותר לילדים ליקויי למידה או עם בעיות קשב וריכוז.

איך תעזרו לילד ללמוד להתארגן נכון (הילד לא חייב להיות עם קושי בהתארגנות)


מתחילים במשהו קטן (הרי הכל מתחיל בדברים הקטנים): בארגון הילקוט לבית הספר.
משימה קטנה אך כזאת שמקנה לילד סדר, ארגון ויעילות בתפקוד. ממשימות קטנות כאלה הילד צובר ביטחון ולומד שיטות לארגון דברים אחרים שהם לא ילקוט (כמו סדר יום למשל).

בתחילת שנת הלימודים, הקדישו שבועיים - שלושה ללמד את הילד איך להיות מאורגן ומסודר. בכל ערב לפני השינה (או בכל שעה אחרת לאחר שילדכם סיים את שיעורי הבית שלו) עיברו יחד איתו על התיק ובידקו את מה צריך להוציא מהילקוט, מה צריך להכניס (בהתאם למערכת) ובאיזה תא.

בואו נצלול לפרטים הקטנים:

  1. התחילו עם ילקוט ריק.
  2. בקשו מהילד למיין את החפצים שאמורים להכנס לילקוט: חוברות/ספרים ומחברות ששייכים לאותו המקצוע, כלי כתיבה, בגדי התעמלות וכו'
  3. שימו את הספרים/החוברות בתא הילקוט הגדול ביותר (צמוד לגב הילד), המחברות בתא השני בגודלו, ואת כלי הכתיבה אחסנו בקלמר ושימו בתא הקטן ביותר בקדמת הילקוט. בקבוק המים יהיה בתא הצידי.
  4. בקשו מהילד לזכור איפה שמתם את החפצים בילקוט. אחרי שהילד אמר שהוא זוכר, הוציאו את החפצים מהילקוט, ובלגנו אותם קצת. עכשיו בקשו מילדכם להחזיר לילקוט לפי הסדר הנכון (סוג של משחק הזכרון). מיקום קבוע של החפצים בילקוט יחסוך מילדכם זמן חיפוש מיותר בכיתה.
  5. בחרו צבעים שונים לקלסרים ולמחברות של המקצועות השונים. לדוגמא: עטפו את מחברת החשבון ואת חוברת החשבון בצבע אדום ובחרו קלסר אדום להניח בו את דפי העבודה בחשבון. כך יהיה קל יותר לילד למצוא בקלות את הספרים/ מחברות בילקוט, ולשלוף אותם  בקלות לבקשת המורה.
  6. קחו תג מזוודה שקוף (כן, זה שמחובר למזוודה ועליו השם והכתובת שלכם), הוציאו את הנייר שעליו רשומים השם והכתובת, ובמקום זאת, הכניסו דף עם רשימת החפצים שצריכים לחזור הביתה בילקוט. חברו את התג לרוכסן של אחד מתאי הילקוט. למדו את ילדכם לבדוק את הרשימה בסוף יום הלימודים ולוודא שהוא לא שכח דברים חשובים בבית הספר כמו: קלמר, סוודר, תיק אוכל, יומן וכו'.

בעזרת שיטות כאלו, גולן היום הרבה יותר מסודר, ועם הרבה יותר ביטחון. הוא כבר לא מרגיש אחרון בכיתה, וזה הכי חשוב.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה